VEDTEKTER
FOR
KRIPOSPENSJONISTENE
Vedtekt vedtatt 23.2.23
Erstatter vedtekt datert 20.2.2020
§1 Kripospensjonistene (Kp) er en partipolitisk nøytral forening tilsluttet Politiets Pensjonistforbund(PPF).
Kp’s medlemmer kan selv velge om de vil være medlemmer i PPF, dersom de fyller PPF’s vilkår for medlemskap.
§2 Kp’s organerer
-
Årsmøtet
-
Medlemsmøte
-
Styret
-
Revisjons- og/ellerkontrollutvalg
-
Valgkomite
§ 3 Formål/virksomhet
Kp har som formål å samle alle pensjonister ved Kripos, jf. §4t.
Virksomheten i foreningen skal ivareta medlemmenes felles økonomiske, sosiale, kulturelle og velferdsmessige interesser.
Virksomheten skal tilstrebe et godt samarbeid med Kripos, PPF og andre organisasjoner.
§ 4 Medlemskap
Som medlem av Kp kan opptas:
1: Alle som har gått av med pensjon fra Kripos.
2: De som har vært tilsatt i fast stilling ved Kripos i minst 10 år, og som har gått av med pensjon fra hovedstilling.
3: Dersom enkeltperson på grunn av spesielle forhold søker om medlemskap, kan styret innstille til opptak overfor medlemsmøtet
Pkt. 1-3 gjelder dersom vedtektene ikke sier noe annet. Medlemsmøtet vedtar med alminnelig flertall. Utmeldelse fra foreningen må skje skriftlig til styret med minst 30 dagers varsel.
​
Medlem som handler i strid med forbundets vedtekt eller som handler uhederlig eller ukollegialt, kan suspenderes fra medlemskap for et begrenset tidsrom eller utelukkes for alltid etter vedtak i lokallagets styre. Det må ikke gjøres vedtak om suspensjon eller utelukking før medlemmet er gjort kjent med saken og gitt anledning til å uttale seg. Suspendert eller utelukket medlem kan påklage avgjørelsen til Forbundsstyret. Forbundsstyrets avgjørelse er endelig. Klage som er fremsatt innen 14 dager etter mottatt skriftlig orientering om vedtak gis oppsettende virkning.
§ 5 Kontingent
-
Kp’s medlemskontingent fastsettes på årsmøtet og innkreves årlig etter gjeldende medlemsregister og regler. Ved innvilget medlemskap etter 1. oktober avkreves ingen kontingent innmeldingsåret.
Medlemmer fritas for lokal kontingent fra det året vedkommende fyller 90 år. Styret kan ved særlige grunner (alvorlig sykdom) frita medlemmet for kontingent. -
Medlemskontingenten til PPF fastsettes av Landsmøtet i PPF.
-
Medlemskontingenten til PPF innbetales til Kp, og viderebetales til PPF etter gjeldende medlemslister og regler.
-
Ubetalt kontingent skal behandles som sak i styret, jf. § 4. Forbundsstyret gir nærmere regler om innbetaling og fritakelse av kontingenter til PPF.
§ 6 Årsmøtet
Årsmøtet er foreningens høyeste myndighet.
Årsmøtet holdes hvert år innen utgangen av februar måned.
Forbundsstyret i PPF kan unntaksvis samtykke i at møtet holdes til annen tid og kan kreve ekstraordinært årsmøte, jf. § 7.
Tidspunktet for årsmøtet kunngjøres med minst 4 ukers varsel, enten i Kripospensjonisten, brev eller elektronisk post, eller en kombinasjon av disse.
Saker som et medlem ønsker behandlet på årsmøtet må være styret i hende senest 14 dager før årsmøtet. Saksforslagene skal fremmes skriftlig.
Årsmøtet innkalles med minst 7 dagers varsel via brevpost eller elektronisk post, med opplysning om dagsorden, tid og sted. Som vedlegg til innkallingen skal være styrets årsberetning, revidert regnskap, budsjettforslag, aktivitetsforslag og valgkomiteens forslag på kandidater til alle tillitsverv, samt eventuelle innkomne forslag.
Årsmøtet bør etterfølges av et medlemsmøte.
Årsmøtets dagsorden:
1. Konstituering.
2. Valg av møteleder.
3. Valg av referent.
4. Valg av to protokollunderskrivere.
5. Styrets årsberetning.
6. Regnskap.
7. Budsjettforslag og kontingent.
8. Innkomne forslag.
9. Valg.
Det velges styre på seks personer (jf. § 8) med to vararepresentanter, to revisorer, valgkomite på tre personer. Videre velges med assistent; klubbmester og redaktør, samt en webansvarlig og en turgruppe bestående av 4 personer.
Turgruppen konstituerer seg selv (innen 30 dager), og velger en leder som har ansvar for administrering av gruppens arbeid.
Alle medlemmer er valgbare til verv, men slik at minst to av styrets medlemmer, herunder leder eller nestleder, skal være medlem av PPF.
Valgene skal være skriftlig dersom ett av medlemmene krever det. Alle valg avgjøres med alminnelig flertall, velges for en periode på to år, og fortrinnsvis med overlappende perioder i alle verv for å sikre kontinuiteten.
§ 7 Ekstraordinært årsmøte
Ekstraordinært årsmøte holdes når styret bestemmer det, eller når minst 25% av foreningens medlemmer skriftlig forlanger det.
Forbundsstyret i PPF kan kreve ekstraordinært årsmøte.
Styret kunngjør og innkaller til ekstraordinært årsmøte med passende varsel, minst 7 dager før.
§ 8 Styret
Styret skal konstitueres innen 14 dager etter årsmøtet.
Styret leder Kp i samsvar med vedtektene og vedtak. Styret forvalter Kp’s midler, kan kreve regnskapet fremlagt til enhver tid, og vedlikeholder medlemslistene og forpliktelsene overfor samarbeidende organisasjoner, herunder Kripos.
Regnskapet følger kalenderåret, og skal avsluttes og revideres innen 31.01 påfølgende år, og deretter fremlegges for styret som en del av årsmøteforberedelsene, sammen med oppdatert medlemsliste.
Foreningen skal fortrinnsvis benytte bank i økonomiske transaksjoner.
Styret utgir medlemsbladet, og arbeider etter formålsparagrafen, jf. § 3.
Styret innkaller til ordinære medlemsmøter og årsmøtet, men kan instrueres til ekstra-ordinært årsmøte eller medlemsmøte, dersom 25 % av medlemmene skriftlig krever det.
Styret har ansvar for driften av pensjonistnettverket når det er etablert, og må sørge for god kommunikasjon mellom nettverket og styret. Nettverksleder innkalles til styremøtene, eventuelt kan en annen av nettverksmedlemmene delta som representant for nettverket, med tale- og forslagsrett.
Kp regnskapsfører nettverksdriften under egen regnskapspost, og rapporterer aktiviteten oppsummert årlig til forbundets sentrale nettverksansvarlige.
Styret består av seks medlemmer; leder, nestleder, sekretær, kasserer og to styremedlemmer.
Til styremøter innkalles begge vararepresentantene, som har talerett, men ikke stemmerett dersom styret er fulltallig.
Til styremøter innkalles klubbmester, leder av turgruppen, webansvarlig og redaktør, som alle har talerett.
Styret fatter vedtak etter prinsippet absolutt flertall. Ved stemmelikhet har lederen dobbeltstemme. Styret er beslutningsdyktig når minst tre av dets medlemmer er tilstede, deriblant leder eller nestleder.
Planlagte aktiviteter ledet og organisert av klubbmester, turgruppen og redaktør, skal være styrebehandlet, jf. § 6 ”Årsmøtet”. (Aktivitets- og budsjettforslag).
Sak som ønskes behandlet på foreningens møter sendes skriftlig til styret.
Styrets dagsorden:
1. Innkalling.
2. Godkjenning av referat fra forrige styremøte.
3. Orienteringer.
4. Økonomi og medlemsbevegelse.
5. Sak på dagsorden.
6. ---
7. Neste styremøte.
8. Annen organisert aktivitet.
Styret kan overfor årsmøtet eller ekstraordinært årsmøte fremme forslag på personer i valgkomiteen, jf. § 11.
​
Leder og nestleder meddeles signaturrett hver for seg.
§ 9 Medlemsmøte
Medlemsmøte holdes når styret bestemmer det. Styret fastsetter dagsorden som kunngjøres med innkallingen. Medlemsmøte kan kreves av medlemmene, dersom 25 % av medlemmene skriftlig krever det. Fremmes det forslag fra medlemmene føres disse opp på dagsorden. Medlemsmøter innkalles normalt med minst 7 dager varsel.
Medlemsmøtets dagsorden:
-
Innkalling.
-
Referat fra og godkjenning av forrigemedlemsmøteprotokoll.
-
Orienteringer.
-
Sak på dagsorden, for eksempel foredrag eller opplysningsvirksomhet, jf. §3.
-
Sak på dagsorden.
-
---
7. Opplysning om annen organisert aktivitet for medlemmene.
§ 10 Revisjon, revisjons- og/ellerkontrollutvalg
Revisjon gjennomføres etter gjeldende norm og Norsk lov, og kan kreves av revisorene til enhver tid.
Revisorene skal ha avsluttet årsregnskap overlevert fra kasserer innen 21. januar påfølgende regnskapsår. Revisjon av årsregnskapet skal være gjennomført og skriftlig berettet til kasserer og leder, innen 31. januar påfølgende regnskapsår.
Revisjons- og/eller kontrollutvalg kan i spesielle tilfeller oppnevnes, og gis særskilt mandat når styret eller 25 % av medlemmene krever det, og skal da rapportere til Kp’s organ som har gitt mandatet.
Revisjonsutvalget består normalt av to valgte revisorer. Kontrollutvalget er et utvidet revisjonsutvalg.
Forbundsstyret i PPF kan la organisasjonens revisjon gjennomgå regnskapene. Et slikt vedtak skal kommuniseres til Kp’s styre og egen revisjon.
§ 11 Valgkomite
Valgkomite på tre personer, hvorav en leder, velges på årsmøtet. Minst en av valgkomiteens medlemmer skal redegjøre for innstillingen overfor årsmøtet eller ekstraordinært årsmøte. Valgkomiteen fremmer skriftlig sine forslag på personer til de verv som står på valg. Forslagene skal være styret i hende tre uker før årsmøtet, og er en del av årsmøtedokumentene, jf. § 6.
Styret kan fremme forslag på personer i valgkomiteen, jf. § 8.
§ 12 Organisering
Lederen leder foreningens møter under gjennomføring av dagsorden. På årsmøte og medlemsmøte kan dirigent velges når lederen ønsker det eller når 25 % av møtedeltakerne beslutter det.
Nestleder er lederens stedfortreder.
Sekretæren fører møteprotokoll og korrespondanse i samråd med lederen, jf. egne retningslinjer.
Kassereren fører regnskapet, foretar økonomiske transaksjoner og ajourfører medlemsregisteret, jf. egne retningslinjer.
Retningslinjer for sekretær og kasserer ajourføres av styret, jf. § 8.
Klubbmester leder og organiserer Kp’s møter etter at dagsorden for årsmøte eller medlemsmøte er gjennomført, jf. egne retningslinjer.
Turgruppen organiserer Kp’s felles reiser, jf. egne retningslinjer.
Redaktør utgir Kripospensjonisten og refererer til aktuelle fagblad, jf. egne retningslinjer.
Webansvarlig har ansvar for foreningens nettside, jfr. egne retningslinjer.
Klubbmester, turgruppen, redaktør og webansvarlig ajourfører egne retningslinjer som
vedtas i styret.
Alle retningslinjer skal gjøres kjent for medlemmene.
§ 13 Oppløsning
Oppløses foreningen skal dens aktiva overtas av PPF til forvaltning i 10 år. Dersom det innen denne tid ikke er dannet ny lokalavdeling, ansees midlene å tilhøre PPF. Dannes det innen nevnte tid nytt/ny lag/forening, og laget/foreningen godkjennes av PPF, skal midlene utleveres dette/denne.
§14 Utmelding av PPF
Utmeldelse av PPF må skje med 6 måneders varsel og må være vedtatt av minst 2/3 av foreningens medlemmer. Aktiva tilhører foreningen.
§ 15 Ikrafttreden
Denne vedtekt er vedtatt på Kripospensjonistenes årsmøte 14. februar 2013, trer i kraft fra denne dato og erstatter vedtekt av 10.2.2011.
§ 16 Endring
Endring av disse vedtekter kan bare foretas av årsmøtet og krever minst 2 /3 flertall av de avgitte stemmer.