RETNINGSLINJER
FOR
KRIPOSPENSJONISTENE

Informasjon om pensjonistnettverket
Retningslinjer for redaktøren av Kripospensjonisten,
vedtatt i styremøte 20.9.19
(Erstatter vedtatte retningslinjer 12.2.15)
​
1. Redaktøren har det redaksjonelle ansvar for Kripospensjonisten. Bladet utgis minst 4 ganger årlig. Innhold drøftes i styremøtene og faste temaer bør være:
* nytt fra Kripos assisterende redaktør mottar og velger ut aktuelt stoff.
* nytt om medlemmene
* nytt for oss pensjonister (jf. nytt fra PPF)
2. Etter pålegg fra styret eller hvis redaktøren selv finner det nødvendig, kan antall utgivelser per år endres.
3. Bladet bør gis ut minst to uker før medlemsmøtene.
4. Redaktøren har fullmakt til å avvise innlegg som ikke er forenlig med Kripospensjonistenes formål, jf. vedtektenes § 3.
5. Redaktøren forutsettes i sitt arbeid å ha nær kontakt med styret, og har til hjelp i sitt arbeid en årsmøtevalgt assisterende redaktør.
6. Assisterende redaktør sørger for elektronisk overføring av hvert nummer til trykkeriet på Kripos og at bladet sendes ut i henhold til fristen i pkt 3.
Ass. redaktør sender en elektronisk kopi til Kripos administrasjon (utpekt kontakt) for innlegging i Kripos´ intranett tilgjengelig for alle ansatte.
7. Assisterende redaktør har arkivansvar for alle bilder i forbindelse med Kripospensjonisten, herunder å samle alle aktuelle foto ordnet i mapper etter årstall på en egen ekstern disk.
Innen utgangen av januar hvert år – i samarbeid med sekretæren – sørge for at bildemateriale fra foregående år arkiveres i elektronisk arkiv ved Kripos
​
​
Retningslinjer for sekretæren, vedtatt i styremøte 12.2.15
(Erstatter vedtatte retningslinjer 3.5.12)
​
Sekretæren skal:
1. Bistå leder med oppsett av dagsorden for styremøter samt sørge for innkalling til styremøter.
2. Bistå leder med oppsett av dagsorden for årsmøter og at innkalling sendes redaktør for bekjentgjøring i ”Kripospensjonisten” innen vedtektenes frist for innkalling til årsmøte.
3. Bistå leder med bekjentgjøring av forslag til behandling på årsmøtet.
4. Sørge for referat fra styrmøter.
​
5. Arkivere, både papirkopi og elektronisk, av styremøtereferater og saksfremlegg/forslag for saker som behandles i styremøter.
6. Sørge for rapportering til PPF i samsvar med vedtektene.
7. Arkivere kopi av skriv til PPF og skriv fra PPF.
8. Ajourføre/følge opp arkivet lokalisert i Kripospensjonistenes kontor v/Kripos innen
utgangen av januar hvert år.
9. Ved sekretærskifte overleveres det fysiske arkivmateriale til sentralt arkiv på Kripospensjonistenes kontor v/Kripos
10. I samarbeid med redaktør skal sekretæren være behjelpelig med å legge fotoarkivet fra Kripospensjonistene over til elektronisk arkiv ved Kripos innen utgangen av januar hvert år.
​
​
Retningslinjer for kasserer, vedtatt i styremøte 7.12.23
(Erstatter vedtatte retningslinjer 16.2.17)
​
1. Føre foreningens regnskap og ha oversikt over den økonomiske situasjonen.
Avslutte årsregnskapet og overlevere dette til revisorene innen 21. januar påfølgende regnskapsår. Sende revidert regnskap elektronisk til sekretæren innen utgangen av januar.
2. Sørge for at foreningens bank-/disponeringsfullmakt til enhver tid er ajour.
3. Holde medlemslisten ajour. Ved endring i medlemslisten sendes denne
elektronisk til styret, reiseleder, klubbmester, redaktør og deres assistenter. En kopi av medlemslisten gjøres tilgjengelig som vedlegg i årsmøtedokumentene som sendes medlemmene i februar.
4. Senest 14 dager etter årsmøtet sende oversikt over foreningens
nye styre elektronisk til Kripos v/leder HR-avdelingen.
5. Kreve inn kontingent fra medlemmene etter årsmøtet.
Innen 30. september:
-
Sende redegjørelse elektronisk på forbundets fellesblankett over foreningens PFF-medlemmer.
-
Innbetale PPF-kontingent til PPF. Ved innbetalingen skal det fremgå kategori kontingent.
Innmeldte medlemmer i PPF etter 1. oktober fritas for PPF-kontingent
for innmeldingsåret.
Innen 15. desember betale restkontingent til PPF.
Kontrollere og melde avvik mellom forbundets og foreningens
medlemsregister per 15. april, 15. august og 15. desember.
6. Ved styremøtene redegjøre for den økonomiske situasjonen i foreningen.
7. Refundere klubbmesters utlegg i forbindelse med medlemsmøter, gaver til
jubilanter og ved medlemmers bortgang, jf pkt 8. Refusjon av utlegg utføres
for øvrig etter attestasjon av foreningens leder eller nestleder.
8. Når medlemmer som er pensjonert fra Kripos dør, avklare med klubbmester
vedrørende bestilling og fakturering av krans. I henhold til Kripos sin
prosedyre: "Prosedyrer når en medarbeider dør, pkt. VI”, skal Kripospensjonistene ordne med krans og få refundert halvparten av utgiftene av Kripos.
Sende refusjonskravet til leder ved HR-avdelingen.
​
​
Retningslinjer for turgruppen, vedtatt i styremøte 8.12.16
​
1. Turgruppen konstituerer seg senest 30 dager etter årsmøtet. Alle medlemmene av gruppen har et felles ansvar for arbeidet og velger en leder som har ansvar for
organiseringen av gruppens arbeid. Leder møter i styremøtene.
2. Turgruppen bør planlegge og gjennomføre minst 2 turer pr år.
3. Leder av turgruppen skal på styremøtet før vårens medlemsmøte legge frem planer og drøfte virksomheten med styret.
4. Turgruppen skal på vårens medlemsmøte legge frem eventuelle planer og drøfte
virksomheten med medlemmene.
5.Turene bør inneholde både kulturelle og sosiale opplevelser.
6. For de enkelte turer skal det utarbeides program som medlemmene gjøres kjent med ved utlysningen av turen.
7. Deltakende medlemmer kan på turene ha med seg ett eller flere ikke-medlemmer dersom det maksimale antall deltakere ikke overstiges.
8. Gjenlevende ektefelle/samboer etter avdøde medlemmer og som har tilkjennegitt at de vil bli orientert, skal inviteres med på turene. Pkt. 6 gjelder tilsvarende for dem.
9. Turgruppen er ansvarlig for at det lages reportasjer fra turene for inntak i KRIPOS-Pensjonisten.
10. Dersom tur arrangeres gjennom annen turoperatør, bør denne være medlem av Reisegarantifondet.
​
11. Turgruppen kan disponere egen bankkonto i Kripospensjonistenes navn til bruk
i forbindelse med turvirksomhet.
​
​
Retningslinjer for klubbmester, vedtatt i styremøte 18.9.14
(Erstatter retningslinjer vedtatt 23.5.13)
​
Klubbmester skal etter beste evne
1.Holde seg orientert om medlemmene hva angår
- jubileer
- sykdom
- dødsfall
2. Være ansvarlig for gaver, blomster, hilsninger og oppmerksomheter:
- ved fylte 60 og 65 år sendes gratulasjonskort.
- ved fylte 70 år, og etterfølgende hvert 5. år, velger klubbleder, i samråd med styret,en oppmerksomhet til en verdi av inntil kr. 400,-.
- ved dødsfall besørge bestilling av krans eller bårebukett:
1. Medlemmer pensjonert fra Kripos
Kfr. med Adm. v/Kripos, jfr. avsn. VI i ”Kriposprosedyrer når en medarbeider dør”(se under). Bestille krans til kr. 1 500,- fra Kripos og Kripospensjonistene, som faktureres Kripospensjonistene v/kasserer.​​
2. Øvrige medlemmer
Bestille bårebukett til kr. 750,-, som faktureres v/kasserer
3. Medlem av annen pensjonistforening i politietaten
Avklare med den andre pensjonistforeningen en eventuelt samordning av blomsterhilsen og deling av utgifter.
3. Være ansvarlig for bestilling, klargjøring og rydding av møterom/oppholdsrom som
benyttes ved tilstelninger i regi av Kripospensjonistene.I samråd med styret skal klubbmester også sørge for å bestille mat til medlemsmøter/årsmøter, styremøter
4. Være ansvarlig for, og herunder lede, den uformelle delen av møtene med bl.a. hilsninger, samt å lese ”dagens ord”.
5.Klubbmester forutsettes i sitt arbeid å ha nær kontakt med styret, og har til hjelp i sitt
arbeid en årsmøtevalgt assisterende klubbmester.
Fra ”Kriposprosedyrer når en medarbeider dør pkt. VII:
”Dødsfall hos pensjonert medarbeider”:
Når en medarbeider får kunnskap om at en pensjonert medarbeider er død, må Seksjon for personal og utvikling varsles. Seksjon for personal og utvikling vil foreta nødvendig underretning i forbindelse med eventuell deltakelse i begravelse/bisettelse, samt ta kontakt med pensjonistforeningen ved Kripos, som hvis ikke annet avtales, sørger for felles krans/bårebukett fra Kripos/Kripospensjonistene. Utgiftene deles likt mellom pensjonistforeningen og Kripos. Ved pensjonert medarbeiders dødsfall kan det flagges på dagen for begravelsen/bisettingen.
​